Skip to main content

8 PERANAN VITAMIN C UNTUK KULIT



Kulit merupakan organ terbesar bagi badan kita. Penjagaan bagi kesihatan kulit amat penting bagi memastikan kulit kita dalam keadaan sihat. Kulit yang sihat akan menzahirkan keserian, kecerahan, keanjalan dan nampak muda. 

kesihatan kulit ini dipengaruhi oleh beberapa perkara. faktor utama yang mempengaruhi kulit ialah peningkatan usia. semakin meningkat usia, semakin tinggi degerasi sel yang menyumbangkan kepada penuaan dengan terjadinya kulit yang keriput/ tidak elastis. Selain daripada faktor usia, faktor seperti kekurangan nutrisi, terdedah kepada radikal bebas seperti asap-asap rokok dan kenderaan, perubahan iklim, dan pancaran sinaran matahari boleh menyebabkan kesihatan kulit menurun. 

Antara tanda-tanda kekurangan nutrisi pada kulit ialah :
  1. Kulit menjadi kusam, 
  2. wajah sering dinaiki jerawat
  3. wajah berminyak
  4. wajah berjeragat
  5. kulit menjadi kering
Jadi, jangan biarkan kulit kita mengalami kekurangan nutrisi. Berikan mereka nutrisi yang cukup dan terbaik agar kulit kita sentiasa sihat, cantik dan berseri. 

Antara kepentingan vitamin C yang diperlukan oleh kulit ialah :


  • Vitamin c memainkan peranan untuk melindungi kulit dari radikal bebas yang terhasil kerana kesan jemur pada cahaya matahari, pencemaran dan kesan merokok. Kandungan antioksidan dalam vitamin c juga melindungi kulit dari radiasi ultraviolet dan sinaran matahari. Vitamin C membantu mengurangkan kesan sun burn disebabkan oleh radiasi ultra ungu dan seterusnya boleh menyebabkan barah kulit

  • Vitamin C melindungi DNA dari tindakbalas fotokimia yang menyebabkan tumor, perubahan warna kulit dan beberapa jenis barah kulit. Ia juga mengelakkan penghasilan pyrimidine dimers yang menjadi punca utama penghasilan melanoma (masalah kulit)

  • Vitamin c juga diperlukan untuk penghasilan kolagen. Vitamin c ini diperlukan untuk penghasilan hidroksiprolin dan hidroksilisin. Kedua ini diperlukan untuk mengikat molekul penghasilan kolagen dalam tubuh. Kolagen ini akan menjadikan kulit menjadi gebu dan warna tona pada kulit. Kekurangan kolegen akan membuatkan kulit tampak kusam. kolegen ini dapat meremajakan kulit dari dalam, dan mampu mencegah kedutan serta melambatkan proses penuaan. 

  • Vitamin C membantu mencegah perubahan warna kulit. Vitamin c dapat melindungi DNA dari reaksi fotokimia yang boleh menyebabkan perubahan warna pada kulit. Vitamin ini juga akan menghalang produksi purimidine yang merupakan penyebab utama melanoma. Kehadiran nutrisi vitamin c juga membantu mencerahkan warna gelap pada kulit seperti dark spot dan bintik-bintik hitam akibat penuaan. 


  • Vitamin C membantu mempercepatkan penyembuhan luka. Vitamin c diperlukan untuk memperbaiki dan menggantikan jaringan yang rosak. Vitamin c bertindak meningkatkan elastisitas kulit dan membantu pembetukan jaringan parut dan ligamen untuk mempercepatkan proses penyembuhan. Kekurangangan vitamin c menyebakan luka luar menjadi lambat sembuh.  



  • Vitamin c membantu mencerahkan kulit secara semulajadi. Inilah sebab mengapa kebanyakan produk kulit mengandungi vitamin c. kehadiran vitamin c dapat menjaga elastisitas, melindungi dan memperbaiki sel-sel kulit sehingga tekstur kulit menjadi lebih cerah. Kolagen juga akan membantu melancarkan aliran nutrisi pada kulit. Pembuluh darah yang kecil di bawah kulit membawa oksigen dan pelbagai nutrisi untuk memastikan kulit kekal sihat. Kandungan antioksidan dan formula anti-aging yang dimiliki vitamin c juga membantu menghasilkan kulit yang cerah dan sihat. 


  • Vitamin C juga akan memperbaiki tekstur kulit. kolagen berfungsi untuk menghasilkan struktur saluran darah yang baik manakala vitamin c membantu sistem aliran darah. Saluran darah yang berada bawah kulit membawa oksigen dan nutrien untuk menghasilkan kulit yang sihat. Tanpa nutrien yang cukup, kulit menjadi kasar dan kering. 


  • Vitamin c meningkatkan pembentukan elastin yang menebal, melindungi dan memulihkan sel kulit. Kesan tebal pada sel akan mengekalkan kelembapan, tingkatkan aliran darah pada kulit dan menjadikan kulit lebih gebu dan kemerahan. Muka tidak kelihatan pucat. 

Comments

Popular posts from this blog

Resipi Nugget Ayam Simple & Cepat

Assalamualaikum. kita bertemu kembali. Hari ni nak share pasal resepi nugget ayam yang paling mudah, simple dan jimat. al-kisahnya bila anak saya, aisyah hafizah suka makan nugget. So, abinya request agar buat nugget homemade untuk anak sulung yang solehah ini. Bahan-bahan : Isi ayam 5 keping roti (diremdam dalam air sehingga kembang) 1 biji telur 3 ulas bawang putih (dicincang) 2 sudu besar minyak bijan/masak 1 sudu kecil gula 1 sudu besar garam 1 sudu besar serbuk lada putih tepung gandum serbuk roti telur Cara-cara : Masukkan semua bahan di dalam blender. Kisar sehingga lumat Masukkan semua aduan dalam satu loyang Kukus selama 10 minit. setelah sejuk, potong aduan tadi menggunakan acuan biskut/ potong mengikut kehendak               4. Salutkan dengan tepung sehingga sekata       5. Celupkan dengan telur       6. Akhirnya sekali, celupkan ke dalam serbuk roti (breadcrumbs) sehingga betul-betul menutupi              nugget      

Ikhtiar Hamil dengan ResV

Badan kita beza beza. Ada orang perlu kerja lebih utk bagi organ dia betul betul fungsi. Macam contoh master nini bagitahu.. "Sama lah macam budak budak yg belajar. Ada yg kena strugle lebih utk jd cemerlang." Ada pelajar yang tidur dalam kelas pun boleh straight A. Setuju? Jadi tak salah untuk kita  #ikhtiarhamil  dengan ResV. Sebabnya... Dalam resv ni ada nya beberapa ingredient yg amat bagus untuk bantu  #kesuburan  kita meningkat. Res-V Soft Gels aka VIVIX in capsules. Bayangkan ia mengandungi kandungan Vivix (yang sangat hot selling tu) dan DITAMBAH 5 lagi ingredients baru yang sangat berkhasiat. 💞   Dalam bentuk gel 💞   Tak perlu simpan di dalam peti ais 💞   Senang nak bawa travel 💞   Semulajadi 💞   Kemajuan Saintifik 💞   Kuasa Anti-oksida 💞   Di sokong oleh 6 pattern 💞   Dijamin Halal 💞   Di buktikan secara Saintifik untuk, 🍇   meningkatkan perlindungan sel 🍇   meningkatkan tenaga dalam sel 🍇   menguatkan pertahanan sel

24 Manfaat Omega 3 Dalam Omega Guard Shaklee

1. Omega 3 mengimbangi perubahan dan kepekatan hormon PMS wanita  2. Melicinkan kulit dan kelihatan kemerah-merahan  3. Mencegah salur darah dari tersumbat  4. Omega 3 dapat mengelakkan strok 5. Mengekalkan tekanan normal darah 6. Membantu mengurangkan ketegangan urat leher 7. Mengurangkan sakit kepala 8. Merendahkan kolestrol 9. Omega 3 dapat mencegah pembekuan darah dalam badan 10. Kekalkan tahap kesihatan trigliserida dan kolestrol LDL 11. Mengawal masalah obesiti 12. Mengurangkan risiko penyakit jantung 13. Sangat bagus untuk ibu hamil - membantu tumbesaran dan perkembangan otak janin 14. Meningkatkan perkembangangan memori janin dan kanak-kanak 15. Meningkatkan sistem imun tubuh dan sangat bagus untuk kesihatan kanak-kanak 16. Membantu menyihatkan paru-paru 17. Omega 3 juga boleh memperbaiki masalah alahan kulit seperti eczema, psoriasis, dll 18. Mengurangkan demam hay, bronkitis, penyakit lelah, hepatitis, SLE (lupus erythematosus) 19. Omega 3 juga membantu memperbaiki pe